Designintervjun: Teresa Mateus Lundahl

När Mateus färgglada keramik stormade in på svenska matbord 1993, var det många som uppskattade det friska och rustika uttrycket. Många har förblivit trogna fans och följt de olika kollektionerna och samarbetena som grundaren Teresa Mateus Lundahl genomfört sen dess. Nu jobbar Teresa med sin dotter Filippa, och Inne frågade grundaren hur det är att jobba i en mamma-dotter relation.
Har Mateus estetik förändrats sedan Filippa kom in i företaget?
“Filippa är uppvuxen med Mateus och känner företaget väldigt bra, hon kom in som en frisk fläkt med nya idéer och koncept. Men företaget har samma DNA, grundkoncept och visioner även efter det att Filippa kom in.”
Har ni samma smak/stil?
“Jo absolut, men vi är två olika generationer och det är inte alltid vi har exakt samma smak – men vi kompletterar varandra bra.”

Vad är det bästa med att jobba med sin dotter?
“Det bästa är att hon är någon som vuxit upp med företaget. Hon har samma kärlek och passion till företaget som jag.”
Några nackdelar?
“Det är inte alltid vi tycker lika men vi har en stor respekt för varandra vilket är väldigt viktigt när man jobbar tillsammans som mor och dotter.”

Filippa kom in i företaget 2014 och har sedan dess skapat flera serier – bland annat Stripes som lanserades i våras. Nu utökas serien med en assiett samt skål till en fullständig servis.


Snart kanske vi kommer kunna mötas och bjuda vänner och familj på middag igen. Har du några personliga tips på hur man skapar ett vackert och välkomnande bord?
“Mitt bästa tips är att alltid duka efter sin egen stil och humör. På samma sätt som man klär upp sig för en middag klär man upp sitt bord. Mateus kan du blanda med både nytt och gammalt. Om du älskar din mormors gamla servis kan du blanda den med dina andra favoritprodukter. Bordet ska alltid se inbjudande ut med glas, bestick, servetter och vackra blommor.”

Har Mateus några spännande planer framöver?
“När pandemin lagt sig är tanken att satsa ännu mer på att expandera utomlands. Vi försöker hela tiden utveckla företaget och bli allt mer digitala.”
“Vi är också väldigt engagerade i miljöaspekter, båda när det gäller produktion och transport. Just nu har vi ett pågående projekt där vi tittar på vårt carbon footprint, och hur vi kan jobba framåt med detta.”
Chefredaktör på Inne Magazine. Om du har kommentarer eller tips, kontakta mig på sara@innemagazine.se