Designintervjun: Anna Klockby, Gärsnäs

Visst kan det vara frustrerande när man som privatperson sitter och suckar av designlusta över en magisk möbel, bara för att inse att den är ouppnåelig – den säljs enbart till arkitekter och contract marknaden. Men nu ändrar Gärsnäs på det. När du nästa gång suckar över en Loop klädhängare eller Emma fåtölj, kommer du kunna köpa hem produkten – företaget satsar nu även mot konsument. Vi pratade med Anna Klockby, marknadsansvarig på Gärsnäs, om de närmsta planerna.

1/ Varför är detta en bra tidpunkt för Gärsnäs att vända sig till konsumenter?
“Vi har länge haft tankar på att kunna öppna upp oss mot konsumentledet och på senare år har vi sett en ökad efterfrågan. Vi ser också ett ökat intresse kring miljöfrågor vilket gläder oss då det alltid har varit en av våra viktigaste drivkrafter.”
“Vi känner också att hur man producerar och var man producerar en möbel börjar bli allt viktigare för konsumenter än bara yta och trend och då är det enkelt att välja en möbel från Gärsnäs med gott samvete.”
2/Genom vilka kanaler/återförsäljare ska ni sälja era produkter?
“Vi kommer sälja genom Carl Malmstens-butiken. Vi har också en fabriksbutik i Gärsnäs på Österlen som brukar vara öppen under påsken och juni-augusti varje sommar. Dessutom öppnar vi under 2021 en egen flagship store i Stockholm.”

3/Har ni några nya planer eller tankar på att nå ut och sprida kunskap om era produkter hos konsumenter?
“Tanken är att vi ska utveckla en Gärsnäs Academy som kommer att innebära förkovring kring våra produkter vad gäller miljö, cirkularitet, material, ytbehandlingar, träslag och annat.”
4/Finns det några specifika produkter ni tror kommer funka bättre än andra i privathem?
“Vi får mycket respons på fåtöljerna Dandy, Hedvig och Ferdinand och stolen Madonna men också på soffserien Kvilt och Bleck. Vår Pia lampa från 1970-talet är också en produkt som alltid rullar på.”

5/Vad har ni för några planer inför Stockholm Design Week, 8-14 februari?
“Under SDW kommer vi att skapa ett hem av vårt showroom på Skeppsbron 30, House of Gärsnäs, i samarbete med Nina Jobs. Där vill vi visa vår nya satsning mot konsument.”
Chefredaktör på Inne Magazine. Om du har kommentarer eller tips, kontakta mig på sara@innemagazine.se