4 frågor till designer Jonas Wagell

Ledorden bakom Jonas Wagells formgivning har konsekvent varit grafisk enkelhet, men med välkomnande former. I den nya stolen Brace för Mitab har han velat skapa en form som är visuellt lätt, kombinerat med rundad bekvämlighet, och som passar lika bra på jobbet som hemma. Inne fick en uppdatering från honom om hur magkänslan är viktig i en designprocess, samt hur vi kommer leva med våra möbler och hem efter pandemin.

1. Din formgivning beskrivs som minimal med mjuka och välkomnande former. Hur jobbar du helst med ett nytt uppdrag? Har du en specifik form i fokus eller börjar du med funktionen?
“Att formge och utveckla produkter är ett intimt samarbete mellan designer, företag och fabrik där alla parter bidrar med kunskap, begränsningar och kvaliteter. Bortser man från en part blir resultatet helt enkelt inte lika bra. Därför har alla projekt olika ingångsfaktorer som material, teknik, ekonomi och varumärkesvärden. Initialt är idén och sammanhanget det viktigaste, att produkten tillför något unikt till producenten och till det större sammanhanget. Formen är i det skedet sekundär, men med tid och erfarenhet har jag lärt mig lita på att min process och mitt formspråk kommer destillera fram en produkt som känns tydlig och unik – samt ger den där bra känslan i magen.”
2. Vad gör stolen Brace till en ‘typisk’ Jonas Wagell stol?
“Brace är formgiven med utgångspunkt att skapa hög sittkomfort och möjliggöra lite längre sittande, men med ett visuellt lätt och grafiskt uttryck. Just strävan att skapa tydliga objekt och föremål är något som känns viktigt. Jag försöker dessutom ofta reducera och förenkla där det går för att ge mer form och fokus till en del av föremålet, i det här fallet ryggen. På så vis känns väl även Brace som en typisk Jonas form.”

3. Var kommer namnet ifrån?
“Från konstruktionen – brace på engelska, som i stag. För att skapa stabilitet och vridstyvhet hos en stol med så tunna dimensioner krävs extra stag som ofta hamnar under sitsen. Det kan ju vara fint ibland, på gamla böjträstolar till exempel, men här känns det bättre med en mer reducerad form. För att kunna undvika stag och extra material utgör karmens form en stagande konstruktion när den ansluter mot ben och sitsens ram.”

4. Hur har pandemin påverkat designbranschen tror du? Kommer det finnas ett före och efter corona?
“Oj! Vad har inte påverkats? Om man ser på branschen rent affärsmässigt har försäljning av större möbler avstannat markant. För vem köper en soffa för 30-40,000 kr om man inte kan testa att provsitta ordentligt i butik? Samtidigt har mindre produkter och accessoarer sålt mer än någonsin – framför allt på nätet. Det är självklart en effekt av att folk spenderat mer tid hemma och skämt bort sig med nån ny fin pryl istället för att gå ut och käka middag. Försäljningen av möbler till offentlig miljö har förstås drabbats hårdast. Om man bortser från ekonomiska värden tror jag vi kommer se ännu mer produkter, möbler och lösningar för distansarbete, co-working och arbete hemifrån. Det är en utveckling som pågått några år, men som nu kommer bli definierat och raffinerat i konkreta möbler och produkter, inte minst för hemmet.”
Chefredaktör på Inne Magazine. Om du har kommentarer eller tips, kontakta mig på sara@innemagazine.se