Linje lusta – stor satsning från Bernadotte & Kylberg

Med nya märket NJRD tar design duon inte bara nya grepp inom formgivning, men söker nya vägar inom hur de når kunderna.

I en digital pressvisning presenterade Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg den modiga kollektionen, som består av hela 79 produkter och som säljs enbart genom Nordic Nest – till 70 länder. Formgivarnas bakgrund inom grafisk design syns tydligt. Det handlar om linjer, och de tomrum som omger dem och skapar spänning. “Allt börjar med ett streck,” sade Oscar Kylberg.

Men det handlar inte bara om monokrom och stram minimalism. “Det skandinaviska designarvet är även färgstarkt och rikt,” sade Carl Philip Bernadotte. Mattor, plädar och porslin finns även i pudriga, mycket nordiskt dova pasteller i gult, rosa och terrakotta. “Vi gör bara grejer vi själva vill ha,” sade Oscar Kylberg, intervjuad på lanseringen av Mark Isitt.

Hållbarheten står, som allt oftare nu, i fokus i nylanseringen. Återvunna material används till exempel i plädar, men ambitionen är även att göra produkter som håller länge, både i stil och materialval. “Det här är hållbar design, som vi vill ska vara lika aktuell om 50 år,” sa Oscar Kylberg. “Produkterna har en hög designgrad, men med en känsla av hemslöjd.”

Och det lite vokallösa namnet på den nya designsatsningen då, NJRD, vad kommer det ifrån? Jo, från Njord, havets gud, men i en lite modernare stavning. Eftersom livsstilsmärket nu säljs exklusivt på Nordic Nest, var en skandinavisk stil som är gångbar utomlands viktig. Den här sortens direkta samarbete mellan formgivare och nätförsäljare har hittills inte setts så mycket, och det ska bli intressant att se om satsningen blir en succé.
Chefredaktör på Inne Magazine. Om du har kommentarer eller tips, kontakta mig på sara@innemagazine.se